Visuel Identitet

Her kan du læse mere om hvad jeg er for en størrelse

Visuel Identitet

Uanset om du er iværksætter med nystartet virksomhed eller du ønsker at støve jeres nuværende visuelle profil af, kan jeg hjælpe jer med at sætte stregerne. Med et solidt teoretisk fundament og en kreativ pragmatisk tilgang koger jeg en fond på jeres virksomheds DNA og sætter stregerne til en ny eller opdateret designlinje.

Design er den tavse ambassadør for dit brand.

En solid visuel identitet definerer samspillet mellem virksomhedens farver, typografi, fotos, illustrationer, videoer og farver. Det er den visuelle identitet, der giver din virksomhed personlighed og lader den adskille sig fra konkurrenterne. 

En visuel identitet er altså en kombination af flere grafiske og visuelle elementer, der tilsammen skaber en atmosfære omkring din virksomhed. 

At have en veldefineret visuel identitet er ikke kun vigtig for de store internationale brands. Men i lige så høj grad for den lille iversætter virksomhed der er i fare for at drukne i mængden. Når alt kommer til alt, handler det om at kunne genkendes af din målgruppe. 

En god visuel identitet bør altså være en høj prioritet i enhver forretningsstrategi. Når den er veludviklet, bliver processen med markedsføring og konvertering af nye kunder lettere. 

 

Derfor er en visuel identitet vigtig

Et dårligt førstegangsindtryk er svær at ryste af sig, især når du konkurrerer mod flere hunderede – måske tusindvis af konkurrenter online. 

Flere analyser påpeger at brugerne online danner førstegangsindtryk af virksomheder inden for 0,1 sekunder efter de er landet på en hjemmeside. Der bliver vurderet på alt lige fra troværdighed, kompetence, tiltrækningskraft og billedmateriale. 

Hvilket førstegangsindtryk vil din målgruppe få af dit brand indenfor 0,1 sekund?

Med en reaktionstid på 0,1 sekund har du brug for en ren og skarp visuel fremstilling af din brand. Alternativt kan du risikere, at din målgruppe forbinder din brand med at være uinteressant – og måske endda utroværdig. 

 

Sådan arbejder jeg med din visuelle identitet

Jeg hjælper virksomheder med at skabe en visuel identitet. Igennem de sidste mange år har jeg arbejdet med strategisk design med fokus på branding. 

Når du vælger at samarbejde med mig vil der være en række emner, som vi skal tage stilling til inden designprocessen kan begynde. 

 

1. Definition af målgruppe

For at kunne udarbejde en solid visuel identitet, er det nødvendigt at være skarp på hvem virksomhedens målgruppe er. I fællesskab finder vi ud af, hvilke behov og ønsker målgruppen har. 

At få identificeret potentielle kunder gør alle dele af designprocessen lettere. Dette trin hjælper desuden med at bestemme, hvordan du kommunikerer med din målgruppe gennem sprog, udtryk, tone og design. 

En klart defineret målgruppe, vil desuden give klarhed over demografi herunder køn, aldersgruppe, geografisk placering m.m. Herefter kan vi grave dybere for at finde ud af vaner, adfærd og motivation.

At kende målgruppen er vigtig for historiefortællingen og udviklingen af en visuel identitet.

 

2. Mission, vision og værdier

En klar mission er ikke kun vigtig for forretningsplanlægning og produktionsdesign, men også for din visuelle identitet. Virksomhedens vision, mission og værdier kan være med til at definere den visuelle identitet, så der skabes en tæt forbindelse med de værdier, det design og de forretningsmæssige perspektiver virksomheden ønsker at opnå. 

 

3. Konsistens

Virksomhedens visuelle identitet bør altid stemme overens med kommunikationsstilen på tværs af alle platforme. Det er vigtig at arbejde med konsistens, når en visuel identitet udvikles.

Det betyder blandt andet, at alle de visuelle elementer skal tilpasses uanset om målgruppen møder dit brand på en hjemmeside, butiksfacade eller på Facebook.

At være konsistent er ofte en udfordring, hvis man ikke er vant til at arbejde med strategisk design.

Pointen med at skabe en visuel identitet er, at relative strenge retningslinjer for design, skal hjælpe med at formidle dit brand og de budskaber du ønsker til din målgruppe. 

 

Nøglen til en stærk visuel identitet

En stærk visuel identitet skal fungere for alle, både dit internt og de mennesker, der vil interagere med dit brand f.eks. kunderne.

Jeg arbejder altid ud fra en målsætning om, at skabe brandidentiteter der bliver:

  • Distinkt: Designet skiller sig ud blandt konkurrenter og fanger målgruppens opmærksomhed
  • Skalerbart og fleksibelt: Designet skal kunne holde til, at dit brand både kan vokse og udvikle sig.
  • Sammenhængende: Hvert stykke af den visuelle identitet skal supplere brandidentiteten.

Let at anvende: Designet skal være både intuitivt og overskueligt for målgruppen.

Jeg hjælper gerne med alle de retningsgivende elementer:

  • Logo, Bomærke og navnetræk
  • Naming og Payoff
  • Font selection
  • Illustration og ikoner
  • Design- Brandmanual
Udvalgte eksempler på

Visuelle Identiteter

X